ค้นหาบล็อกนี้

วันพฤหัสบดีที่ 7 เมษายน พ.ศ. 2554

บทคัดย่อภาคภาษาอังกฤษ

ANALYSIS OF CURRICULUM PROCESS AND DEVELOPMENT OF A MODEL FOR SECONDARY LEVEL IN PAKISTAN
การวิเคราะห์กระบวนการและรูปแบบการพัฒนารูปแบบหลักสูตรประเทศปากีสถานในระดับรอง
Title of Thesis
ANALYSIS OF CURRICULUM PROCESS AND DEVELOPMENT OF A MODEL FOR SECONDARY LEVEL IN PAKISTAN
Author(s)
Munazza Akhtar
Institute/University/Department Details
University Institute of Education and Research University of Arid Agriculture, Rawalpindi,
Session
2004
Subject
Education
Number of Pages
227
Keywords (Extracted from title, table of contents and abstract of thesis)
curriculum process, secondary school, pakistan, education
ชื่อเรื่องของวิทยานิพนธ์
วิเคราะห์กระบวนการหลักสูตรและการพัฒนาของรูปแบบจำลองสำหรับประเทศปากีสถานในระดับรอง

Author(s)
Munazza Akhtar
รายละเอียดของสถาบัน/มหาวิทยาลัย/แผนก
สถาบันศึกษามหาวิทยาลัยและมหาวิทยาลัยวิจัยการเกษตรแห้งแล้ง ราวัลปินดี
เซสชัน
2004
ชื่อเรื่อง
การศึกษา
จำนวนหน้า
227
คำสำคัญ (Extracted จากชื่อเรื่อง สารบัญและบทคัดย่อของวิทยานิพนธ์)
กระบวนการหลักสูตร การศึกษามัธยม ปากีสถาน
บทคัดย่อ

Abstract

One of the most important objection educations is the socialization of the individual. School is a social agency, which is entrusted with the task of transmitting the cultural values to the coming generation. Curriculum is such a tool sued by the school to achieve these objectives. Constant effort is needed to make this tool useful and to evaluate its effectiveness. Therefore, revision and improvement in curriculum is necessary for making provision for the challenges and demands of the society.
หนึ่งการศึกษาโจทย์ที่สำคัญที่สุดคือการขัดเกลาทางสังคมของแต่ละคน โรงเรียนเป็นแบบสังคมหน่วย ซึ่งถูกมอบหมายกับภารกิจของการส่งค่าทางวัฒนธรรมเพื่อการสร้างมา หลักสูตรคือ มือ sued โดยโรงเรียนเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์เหล่านี้ ความพยายามคงจำเป็น เพื่อทำให้เครื่องมือนี้มีประโยชน์ และ การประเมินประสิทธิผลของ ดังนั้น การตรวจทานแก้ไขและปรับปรุงหลักสูตรเป็นสิ่งจำเป็นสำหรับการทำการสำรองสำหรับความท้าทายและความต้องการของสังคม
The study was aimed at analyzing the curriculum process and development of a model for secondary level in Pakistan.
การศึกษาถูกมุ่งที่การวิเคราะห์กระบวนการหลักสูตรและการพัฒนาแบบจำลองสำหรับระดับรองในปากีสถาน
The major objectives of the study were; a) to explore the exiting process; b) to find out the merits; c) to explore the weaknesses; d) to obtain the opinions of the curriculum expert/teachers; and e) to develop a model of curriculum development for secondary level in Pakistan.
วัตถุประสงค์หลักของการศึกษา a ) การสำรวจกระบวนการที่น่าสนใจ b) เพื่อศึกษาข้อดี c) ศึกษาข้อเสีย d) เพื่อศึกษาความคิดเห็นผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตรและครูผู้สอน e) การพัฒนาแบบจำลองการพัฒนาหลักสูตรสำหรับระดับรองในปากีสถาน

The experts working in the Curriculum Wing, Ministry of Education, provincial Bureaus of curriculum, Textbook Boards, Boards of intermediate and secondary Education along with secondary school teaches were included in the population for the analysis purpose. Sixty-seven experts and 2200 teachers were randomly selected as sample of the study from all over the Pakistan.
ผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตร กระทรวงศึกษาธิการ ทบวงของหลักสูตร ระดับปฐมวัย ระดับประถมศึกษา และระดับมัธยมศึกษา ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่ ผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตร 67 คน และครูผู้สอน 2200 คน ได้มาโดยการสุ่ม จากทั่วประเทศปากีสถาน
Questionnaires were the main t for data collection. Two questionnaires, one for curriculum experts/ subject specialists and the other for secondary school teachers, were developed in order to collect data. The researcher personally traveled to the target areas and also data was collected through contacts.
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลหลัก แบ่งออกเป็นสองฉบับ ได้แก่ แบบสอบถามสำหรับผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตร / และแบบสอบถามสำหรับผู้เชี่ยวชาญด้านอื่นๆ และสำหรับครูโรงเรียนมัธยมศึกษาที่ได้รับการพัฒนา ในการเก็บรวบรวมข้อมูล นักวิจัยเดินทางไปพื้นที่เป้าหมายและรวบรวมข้อมูลที่รวบรวมได้จากรายชื่อ
Percentages and chi square were used for statistical treatment of the data. The suggestions made by the respondent were tabulated and calculated. Discussions, conclusions and recommendations were given in the light of analysis of the data. The model was developed on the basis of the findings of the study and was validated by the doctoral committee of the researcher and experts of the curriculum.
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเปอร์เซ็นต์และค่าไคแสคว์ โดยผู้ตอบถูก จัดระเบียบและคำนวณ สนทนา บทสรุป และคำแนะนำได้รับในที่ของการวิเคราะห์ข้อมูล รูปแบบถูกพัฒนาขึ้นบนพื้นฐานของของการศึกษา และถูกตรวจสอบโดยคณะกรรมการของนักวิจัยระดับปริญญาเอก และผู้เชี่ยวชาญด้านหลักสูตร

หนังสือทฤษฎีที่เกี่ยวข้อง

ทฤษฎีการเรียนรู้